Lavazza - historia marki
Historia marki Lavazza
Luigi Lavazza, wielki miłośnik brazylijskich ziaren kawy, w 1895 otworzył swój pierwszy niewielki punkt sprzedażowy, zlokalizowany w samym centrum Turynu. Marka, której nazwa jest dosłowną kalką nazwiska włoskiego przedsiębiorcy, w kolejnych dziesięcioleciach wypracowywała swoją olbrzymią, międzynarodową renomę. Dopełnieniem szeregu sukcesów było... wysłanie Lavazzy w kosmos. To pierwsze oryginalne włoskie espresso, które pito poza naszą planetą. Jak kawa Lavazza przez te wszystkie lata stawała się ikoną dobrego smaku?
Podróż w poszukiwaniu pomysłów
Niewątpliwą inspiracją dla Luigiego Lavazzy była podróż do Ameryki Południowej, jaką odbył w końcówce XVIII wieku. To w Brazylii poznał niepowtarzalny smak robusty i arabiki. Ze źródeł historycznych dowiadujemy się, iż włoski biznesmen był człowiekiem o wielkiej inicjatywie, pomysłowości i pasji do wykonywanego zawodu. Studiował on pochodzenie roślin, opisywał cechy gatunkowe kawy, opracowywał idealny przepis na kawowy blend. Ogromny potencjał, jaki drzemał w brazylijskich ziarnach kawy, został nie tylko dostrzeżony przez Lavazzę, ale i autorsko rozwinięty. Przedsiębiorca postanowił stworzyć idealny napój, skomponowany na zasadzie łączenia wielu gatunków ziaren, pochodzących z różnych stron świata. Tak powstała ziarnista kawa Lavazza, czyli oryginalny blend robusty i arabiki, którą pijemy do dzisiaj.
Kawa ziarnista Lavazza - początki funkcjonowania
Niewielki sklepik w uroczej części Turynu szybko zaczął przyciągać tłumy amatorów brazylijskiej kawy. W niedługim czasie metraż pomieszczenia okazał się niewystarczający: klienci tłoczyli się i nie dla każdego wystarczało sklepowego asortymentu. Luigi Lavazza postanowił przenieść swój biznes w inną lokalizację. Wybrał obiekt położony kilka przecznic dalej, przy ulicy San Tommaso. Sklep z kawą był wówczas wyposażony także w produkty spożywcze, higieniczne i przemysłowe. Nowy lokal, choć znacznie większy, ponownie przeżywał prawdziwe oblężenie. Biznes rozkwitał w najlepsze: ulotki z cenami wysyłano za pośrednictwem poczty, prosto do zaciekawionych mieszkańców Turynu. W kolejnych latach kawa ziarnista Lavazza stawała się nie tylko symbolem Turynu, ale także i całych przedsiębiorczych Włoch.
Najpopularniejsze kawy ziarniste Lavazza
Pracując nad tym podpunktem bardzo zależało nam na rzetelności. Z tego też powodu opracowaliśmy go w oparciu przede wszystkim o kawy ziarniste Lavazza, które dostępne są w naszym sklepie i są najczęściej wybierane przez naszych Klientów. Pośród tych kaw wybijają się trzy główne produkty. Pierwszym z nich jest znana chyba każdemu kawoszowi Lavazza ORO (a dokładnie Lavazza Qualita ORO). Kolejną kawą, która jest może nieco mniej, choć w dalszym ciągu niezwykle popularna w naszym sklepie to Lavazza Crema e Aroma. Na ostatniej pozycji wielkiej trójki kaw Lavazza w naszym sklepie jest Lavazza Qualita Rossa. Oczywiście w ofercie naszego sklepu posiadamy również inne kawy tej marki. Nieco mniej popularne co nie znaczy, że gorsze. Bardzo dużą popularnością cieszą się np. Lavazza Crema Classico czy też Lavazza Crema Dolce. Swoich wiernych fanów, którzy regularnie zaopatrują się w te kawy w naszym sklepie posiadają również Lavazza Crema e Gusto Forte, Lavazza Espresso czy też Lavazza Expert Vending Gusto Pieno. Nieco mniej popularne (choć naprawdę niewiele mniej) są takie kawy jak Lavazza Gran Espresso, Lavazza Super Crema, Lavazza Tierra czy też Lavazza TOP Class.
Kawowy boom. Przedwojenny rozwój przedsiębiorstwa
Marka Lavazza w pierwszej połowie XX wieku przeżyła prawdziwą rewolucję. Okres prosperity zbiegł się z boomem przemysłowym, jaki miał wtedy miejsce we Włoszech. Druga i trzecia dekada wieku to zintensyfikowany rozwój włoskich przedsiębiorstw, w tym m.in. firmy motoryzacyjnej Fiat. W 1927 roku Luigi postanowił przemianować swój sklep z kawą w nowoczesną, jak na tamte czasy, markę. Wraz z żoną Emilią i potomstwem założył profesjonalne przedsiębiorstwo kawowe, podbijające krajowy rynek. Początkowo Lavazza dysponował skromną flotą samochodów i niewielką siecią sklepów. Pomysłowość żeńskiej części przedsiębiorstwa odegrało niebagatelny wpływ na rozwój Lavazzy. Luigi cenił sobie zdanie zarówno żony Emilii, jak i córki Marii, wdrażających nowe idee i pomysły do działalności firmy.
Pomysłowość bez granic
Jednym z innowacyjnych pomysłów, wypracowanych przez przedsiębiorstwo, było opracowanie technologii nowych opakowań. Kawa Lavazza, choć niepowtarzalna i niezwykle aromatyczna, szybko traciła swoje właściwości smakowe przez problematyczny proces przechowywania. Jeszcze w pierwszej połowie XX wieku znaleziono patent, który pozwolił zachować aromat w szczelnie zamkniętym pakunku. Było to opakowanie składające się z dwóch warstw pergaminu, szczelnie zabezpieczającego ziarna przed niekorzystnym działaniem powietrza. Pomysł ten pozwolił na zintensyfikowanie sprzedaży: od tamtej pory klienci chętniej kupowali duże ilości ziaren, bez obawy o utratę wyjątkowej charakterystyki smakowej, jaką posiadała kawa Lavazza.
Kawa ziarnista Lavazza i czas kryzysu
Okres II Wojny Światowej był czasem próby dla włoskich przedsiębiorstw. Państwo rządzone przez Benito Mussoliniego było ówcześnie sojusznikiem III Rzeszy i aktywnie włączało się w działania wojenne, prowadzone m.in. na kontynencie afrykańskim. Po agresji Włoch na Etiopię, Liga Narodów uznała państwo Włoskie za agresora, a jednym ze skutków działań zbrojnych były sankcje, nałożone na włoski przemysł. Był to niełatwy okres dla wielu włoskich przedsiębiorstw, w tym dla tych, zajmujących się dystrybucją kawy. W latach wojny wprowadzono m.in. embarga na kawę włoską, co zahamowało rozwój marki Lavazza. Dopiero dwa lata po wojnie kawa Lavazza przeżyła odrodzenie się swojej potęgi. Szybko zaczęto wdrażać nowe pomysły, ukierunkowane na dotarcie do klientów indywidualnych.
Przewartościowanie celów
W połowie XX wieku zdecydowano, że kawa ziarnista Lavazza ma być sprzedawana przede wszystkim w wygodnych opakowaniach detalicznych, nie zaś luzem. Zrodziła się potrzeba stworzenia oryginalnego opakowania, jednoznacznie kojarzącego się z włoską marką. W 1947 roku opracowano kultowe logo Lavazza, umieszczane na produktach (po kilku korektach projektowych) do dnia dzisiejszego. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych patentów Luigiego Lavazzy był metalowy pojemnik na kawę, zamykany pokrywą ciśnieniową. Kilka lat później wdrożono próżniową technologię pakowania ziaren kawy. Umożliwiło to zachowanie najwyższej świeżości produktu - aromat utrzymywał się dłużej, niż w przypadku kawy pakowanej w pergamin. Tak wykonywany produkt sprzedawany jest także i dziś.
Kawa Lavazza zaistniała w popkulturze
Intensywny rozwój reklamy, jaki miał miejsce w drugiej połowie XX wieku, został wykorzystany przez markę Lavazza do zaprezentowania się szerszej publiczności. Ziarnista kawa Lavazza była wówczas reklamowana sloganem Paradiso in tazza, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "Raj w filiżance". Hasło było nadawane w radio, drukowane w prasie, emitowane w telewizji. W 1957 wykorzystano sukces medialny i rozwinięto produkcję kawy na skalę przemysłową. Potomstwo Luigiego, które ostatecznie przejęło stery po ojcu, zaimplementowało szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Umożliwiło to firmie produkowanie ponad 40 ton kawy dziennie, przy wykorzystaniu techniki produkcji pionowej. Tym samym kawa Lavazza stała się najbardziej rozpoznawalną kawą we Włoszech, a w kolejnych latach miała zostać liderem w Europie.
Nowości od Lavazzy
W latach pięćdziesiątych rozszerzono asortyment Lavazzy: zaoferowano klientom także kawę bezkofeinową, zaprojektowano oryginalny autobar rozwożący ciepły napój. Kilkanaście lat później utworzono innowacyjne centrum naukowe, zajmujące się wieloaspektowymi badaniami nad kawą. W 1982 roku dokonano ekspansji gospodarczej poza Półwysep Apeniński: otworzono drugą filię, tym razem w Paryżu, a po kilku latach trzecią w Londynie. Kawa Lavazza rozszerzyła swoje wpływy m.in. dzięki nowym systemom ekspresów do kawy. Od początku lat dziewięćdziesiątych możliwe stało się stosowanie wygodnych kapsułek z kawą espresso, co spopularyzowało włoski napój na całym kontynencie europejskim.
Kawa ziarnista Lavazza podbija kosmos
Z okazji 120-lecia funkcjonowania, marka Lavazza postanowiła wysłać "filiżankę kawy" w przestrzeń kosmiczną. W 2015 roku ziarnista kawa Lavazza zagościła na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Włoskie przedsiębiorstwo do dziś intensyfikuje rozwój swojej marki, przekraczając kolejne granice. Współpraca z Włoską Agencją Kosmiczną zaowocowała wyprodukowaniem ISSpresso - pierwszego ekspresu do kawy wykorzystywanego w kosmosie. Inną działalnością firmy są badania naukowe, ukierunkowane m.in. nad poznaniem dokładnego genomu kawy. Pomysłowość włodarzy Lavazzy nie zna granic. Niewielka, turyńska firma stała się obecnie liderem w dystrybucji kawy. Co przyniosą kolejne lata?
---
źródło:
https://www.lavazza.com/en/about-us/history
***