Lavazza - historia marki

2021-02-18
Lavazza - historia marki

Historia marki Lavazza

Luigi Lavazza, wielki miłośnik brazylijskich ziaren kawy, w 1895 otworzył swój pierwszy niewielki punkt sprzedażowy, zlokalizowany w samym centrum Turynu. Marka, której nazwa jest dosłowną kalką nazwiska włoskiego przedsiębiorcy, w kolejnych dziesięcioleciach wypracowywała swoją olbrzymią, międzynarodową renomę. Dopełnieniem szeregu sukcesów było... wysłanie Lavazzy w kosmos. To pierwsze oryginalne włoskie espresso, które pito poza naszą planetą. Jak kawa Lavazza przez te wszystkie lata stawała się ikoną dobrego smaku?

 

Podróż w poszukiwaniu pomysłów

Niewątpliwą inspiracją dla Luigiego Lavazzy była podróż do Ameryki Południowej, jaką odbył w końcówce XVIII wieku. To w Brazylii poznał niepowtarzalny smak robusty i arabiki. Ze źródeł historycznych dowiadujemy się, iż włoski biznesmen był człowiekiem o wielkiej inicjatywie, pomysłowości i pasji do wykonywanego zawodu. Studiował on pochodzenie roślin, opisywał cechy gatunkowe kawy, opracowywał idealny przepis na kawowy blend. Ogromny potencjał, jaki drzemał w brazylijskich ziarnach kawy, został nie tylko dostrzeżony przez Lavazzę, ale i autorsko rozwinięty. Przedsiębiorca postanowił stworzyć idealny napój, skomponowany na zasadzie łączenia wielu gatunków ziaren, pochodzących z różnych stron świata. Tak powstała ziarnista kawa Lavazza, czyli oryginalny blend robusty i arabiki, którą pijemy do dzisiaj.

 

Kawa Lavazza - początki funkcjonowania

Niewielki sklepik w uroczej części Turynu szybko zaczął przyciągać tłumy amatorów brazylijskiej kawy. W niedługim czasie metraż pomieszczenia okazał się niewystarczający: klienci tłoczyli się i nie dla każdego wystarczało sklepowego asortymentu. Luigi Lavazza postanowił przenieść swój biznes w inną lokalizację. Wybrał obiekt położony kilka przecznic dalej, przy ulicy San Tommaso. Sklep z kawą był wówczas wyposażony także w produkty spożywcze, higieniczne i przemysłowe. Nowy lokal, choć znacznie większy, ponownie przeżywał prawdziwe oblężenie. Biznes rozkwitał w najlepsze: ulotki z cenami wysyłano za pośrednictwem poczty, prosto do zaciekawionych mieszkańców Turynu. W kolejnych latach kawa ziarnista Lavazza stawała się nie tylko symbolem Turynu, ale także i całych przedsiębiorczych Włoch.

 

Kawowy boom. Przedwojenny rozwój przedsiębiorstwa

Marka Lavazza w pierwszej połowie XX wieku przeżyła prawdziwą rewolucję. Okres prosperity zbiegł się z boomem przemysłowym, jaki miał wtedy miejsce we Włoszech. Druga i trzecia dekada wieku to zintensyfikowany rozwój włoskich przedsiębiorstw, w tym m.in. firmy motoryzacyjnej Fiat. W 1927 roku Luigi postanowił przemianować swój sklep z kawą w nowoczesną, jak na tamte czasy, markę. Wraz z żoną Emilią i potomstwem założył profesjonalne przedsiębiorstwo kawowe, podbijające krajowy rynek. Początkowo Lavazza dysponował skromną flotą samochodów i niewielką siecią sklepów. Pomysłowość żeńskiej części przedsiębiorstwa odegrało niebagatelny wpływ na rozwój Lavazzy. Luigi cenił sobie zdanie zarówno żony Emilii, jak i córki Marii, wdrażających nowe idee i pomysły do działalności firmy.

 

Pomysłowość bez granic

Jednym z innowacyjnych pomysłów, wypracowanych przez przedsiębiorstwo, było opracowanie technologii nowych opakowań. Kawa Lavazza, choć niepowtarzalna i niezwykle aromatyczna, szybko traciła swoje właściwości smakowe przez problematyczny proces przechowywania. Jeszcze w pierwszej połowie XX wieku znaleziono patent, który pozwolił zachować aromat w szczelnie zamkniętym pakunku. Było to opakowanie składające się z dwóch warstw pergaminu, szczelnie zabezpieczającego ziarna przed niekorzystnym działaniem powietrza. Pomysł ten pozwolił na zintensyfikowanie sprzedaży: od tamtej pory klienci chętniej kupowali duże ilości ziaren, bez obawy o utratę wyjątkowej charakterystyki smakowej, jaką posiadała kawa Lavazza.

 

Kawa ziarnista Lavazza i czas kryzysu

Okres II Wojny Światowej był czasem próby dla włoskich przedsiębiorstw. Państwo rządzone przez Benito Mussoliniego było ówcześnie sojusznikiem III Rzeszy i aktywnie włączało się w działania wojenne, prowadzone m.in. na kontynencie afrykańskim. Po agresji Włoch na Etiopię, Liga Narodów uznała państwo Włoskie za agresora, a jednym ze skutków działań zbrojnych były sankcje, nałożone na włoski przemysł. Był to niełatwy okres dla wielu włoskich przedsiębiorstw, w tym dla tych, zajmujących się dystrybucją kawy. W latach wojny wprowadzono m.in. embarga na kawę włoską, co zahamowało rozwój marki Lavazza. Dopiero dwa lata po wojnie kawa Lavazza przeżyła odrodzenie się swojej potęgi. Szybko zaczęto wdrażać nowe pomysły, ukierunkowane na dotarcie do klientów indywidualnych.

 

Przewartościowanie celów

W połowie XX wieku zdecydowano, że kawa ziarnista Lavazza ma być sprzedawana przede wszystkim w wygodnych opakowaniach detalicznych, nie zaś luzem. Zrodziła się potrzeba stworzenia oryginalnego opakowania, jednoznacznie kojarzącego się z włoską marką. W 1947 roku opracowano kultowe logo Lavazza, umieszczane na produktach (po kilku korektach projektowych) do dnia dzisiejszego. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych patentów Luigiego Lavazzy był metalowy pojemnik na kawę, zamykany pokrywą ciśnieniową. Kilka lat później wdrożono próżniową technologię pakowania ziaren kawy. Umożliwiło to zachowanie najwyższej świeżości produktu - aromat utrzymywał się dłużej, niż w przypadku kawy pakowanej w pergamin. Tak wykonywany produkt sprzedawany jest także i dziś.

 

Kawa Lavazza zaistniała w popkulturze

Intensywny rozwój reklamy, jaki miał miejsce w drugiej połowie XX wieku, został wykorzystany przez markę Lavazza do zaprezentowania się szerszej publiczności. Ziarnista kawa Lavazza była wówczas reklamowana sloganem Paradiso in tazza, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "Raj w filiżance". Hasło było nadawane w radio, drukowane w prasie, emitowane w telewizji. W 1957 wykorzystano sukces medialny i rozwinięto produkcję kawy na skalę przemysłową. Potomstwo Luigiego, które ostatecznie przejęło stery po ojcu, zaimplementowało szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Umożliwiło to firmie produkowanie ponad 40 ton kawy dziennie, przy wykorzystaniu techniki produkcji pionowej. Tym samym kawa Lavazza stała się najbardziej rozpoznawalną kawą we Włoszech, a w kolejnych latach miała zostać liderem w Europie.

 

Nowości od Lavazzy

W latach pięćdziesiątych rozszerzono asortyment Lavazzy: zaoferowano klientom także kawę bezkofeinową, zaprojektowano oryginalny autobar rozwożący ciepły napój. Kilkanaście lat później utworzono innowacyjne centrum naukowe, zajmujące się wieloaspektowymi badaniami nad kawą. W 1982 roku dokonano ekspansji gospodarczej poza Półwysep Apeniński: otworzono drugą filię, tym razem w Paryżu, a po kilku latach trzecią w Londynie. Kawa Lavazza rozszerzyła swoje wpływy m.in. dzięki nowym systemom ekspresów do kawy. Od początku lat dziewięćdziesiątych możliwe stało się stosowanie wygodnych kapsułek z kawą espresso, co spopularyzowało włoski napój na całym kontynencie europejskim.

 

Kawa ziarnista Lavazza podbija kosmos

Z okazji 120-lecia funkcjonowania, marka Lavazza postanowiła wysłać "filiżankę kawy" w przestrzeń kosmiczną. W 2015 roku ziarnista kawa Lavazza zagościła na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Włoskie przedsiębiorstwo do dziś intensyfikuje rozwój swojej marki, przekraczając kolejne granice. Współpraca z Włoską Agencją Kosmiczną zaowocowała wyprodukowaniem ISSpresso - pierwszego ekspresu do kawy wykorzystywanego w kosmosie. Inną działalnością firmy są badania naukowe, ukierunkowane m.in. nad poznaniem dokładnego genomu kawy. Pomysłowość włodarzy Lavazzy nie zna granic. Niewielka, turyńska firma stała się obecnie liderem w dystrybucji kawy. Co przyniosą kolejne lata?

 

 

---

źródło:

https://www.lavazza.com/en/about-us/history

***

Pokaż więcej wpisów z Luty 2021

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.82 / 5.00 555 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-01-24
Bez żadnych zastrzeżeń, wszystko w jak najlepszym porządku: sprawnie, miło i z upominkiem i ... liścikiem :)
2020-02-14
kawa bardzo dobra

Dbamy o Twoją prywatność

Nasz Sklep (znajdujący się pod adresem czaskawy.pl) przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, np. adres IP Twojego urządzenia oraz informacje zapisywane za pomocą technologii służących do ich śledzenia i przechowywania, takich jak pliki cookies, sygnalizatory www lub innych podobnych technologii.

Za ich pomocą zbieramy informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je w celach analitycznych, marketingowych oraz aby dostosować treści do Twoich preferencji i zainteresowań.

Wyrażam zgodę na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, w tym z plików cookies, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez firmę ZUBU Serafin Tomasz Dariusz oraz jej partnerów, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności).

Niezależnie od tego, masz również prawo odmówić wyrażenia zgody na korzystanie w Internecie ze wspomnianych wyżej technologii, dostępu do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywania oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez firmę ZUBU Serafin Tomasz Dariusz oraz jej partnerów, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności). W tym celu kliknij: „ NIE WYRAŻAM ZGODY ” bądź dokonaj zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej, z której aktualnie korzystasz (w zakresie plików cookies). Więcej informacji dowiesz się ze strony Polityka prywatności i cookies.

NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY
pixelpixel